Forfatter
Tittel Nei, vi elsker ikke lenger :: litteraturen og nasjonen
Språk
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Hva har litteratur med nasjonal itet å gjøre? Hva vil det si at litteratur er «norsk»? Hvilken nytte kan vi ha av en forbindelse mellom litteraturen og nasjonal iteten?I ni velopplagte kapitler forteller «Nei, vi elsker ikke lenger» historien om nasjonal iseringen av den norske litteraturen: fra etableringen av en egen norsk litteratur omkring 1850, via det såkalte hjemkjøpet av de fire store i 1925, til nasjonal litteraturens svanesang ved årtusenskiftet. Kan vi fortsatt tro på at litteraturen har makt i seg til å holde nasjonen sammen, eller har Litteraturen og Nasjonen har gått hver til sitt?Denne boken legger viktige premisser for debattene om skolens litteraturundervisning, kanon, de litterære innkjøpsordningene, kulturarven og «foreldelsens problem».
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002104nam a2200361 c 4500
*00157482
*00520171130160511.0
*007ta
*008170412s2017 no a e |||||00| 0 nob|
*020 $a978-82-15-02650-3$qh.$cNkr 349.00
*035 $a(NO-OsBAS)150266492
*035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920267975202201
*040 $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg
*0820 $a839.8209$qNO-OsBAS$223/nor
*1001 $aHaarberg, Jon$d1953-$0(NO-TrBIB)90136529$4aut
*24510$aNei, vi elsker ikke lenger :$blitteraturen og nasjonen$cJon Haarberg
*260 $aOslo$bUniversitetsforl.$ccop. 2017
*300 $a296 s.$bill.$c22 cm
*336 $atext$btxt
*337 $aunmediated
*338 $avolume$bnc
*520 $aHva har litteratur med nasjonal itet å gjøre? Hva vil det si at litteratur er «norsk»? Hvilken nytte kan vi ha av en forbindelse mellom litteraturen og nasjonal iteten?I ni velopplagte kapitler forteller «Nei, vi elsker ikke lenger» historien om nasjonal iseringen av den norske litteraturen: fra etableringen av en egen norsk litteratur omkring 1850, via det såkalte hjemkjøpet av de fire store i 1925, til nasjonal litteraturens svanesang ved årtusenskiftet. Kan vi fortsatt tro på at litteraturen har makt i seg til å holde nasjonen sammen, eller har Litteraturen og Nasjonen har gått hver til sitt?Denne boken legger viktige premisser for debattene om skolens litteraturundervisning, kanon, de litterære innkjøpsordningene, kulturarven og «foreldelsens problem».
*650 $aLitteraturhistorie$2bokbas$9nob
*650 $aLitteraturhistorie$2bokbas$9nno
*650 $aLitteratur$0(NO-TrBIB)HUME06452$2humord
*650 $aHistorisk framstilling$0(NO-TrBIB)HUME04097$2humord
*650 $aNasjonal itet$0(NO-TrBIB)HUME09757$2humord
*650 $aNasjonal kultur$0(NO-TrBIB)HUME04604$2humord
*650 $aNasjonsbygging$0(NO-TrBIB)HUME26763$2humord
*651 $aNoreg$xHistorie$xVerdskrigen, 1939-1945$1940.53481$2norbok
*651 $aNoreg$2bokbas$9nno
*651 $aNorge$0(NO-TrBIB)HUME02605$2humord
*653 0$anorsk litteraturhistorie$anasjonal identitet $anasjonal isme$anasjonal istisk litteratur
*913 $aNorbok$bNB
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening